17. května 2021

Aktuality

Pauza v zemědělských dotacích: Využijte zřejmě poslední příležitost roku

Zřejmě poslední dotační výzvy Programu rozvoje venkova určené zemědělcům a potravinářům budou moci zájemci podávat od 15.6.2021. Jedná se o příležitost o to významnější, že v období 2021-27 podobný program již není plánován. Zejména pro mladší (do 41 let) obyvatele venkova, kteří přišli díky koronakrizi o svůj stálý zdroj příjmů se tak otvírají nové možnosti. Kam budou dotační prostředky směřovat? Na co je třeba se připravit? Nejen tyto dotazy se Vám budeme snažit zodpovědět v následujícím příspěvku.

Program rozvoje venkova je již dlouhodobou stálicí mezi dotačními zdroji, v rámci kterých jsou přerozdělovány peníze vyhrazené Evropskou unií v rámci Společné zemědělské politiky. Posloužil k rozvoji mnoha zemědělských a potravinářských podnikatelů, ale pomohl také se startem zemědělského podnikání mladým lidem, pro které by byl start obzvláště obtížný. Napomohl také v oblasti lesnictví a pozemkových úprav. Zdá se však, že na začátku nového programového období zažijí jeho příznivci jisté zklamání, jelikož přípravy jeho případného nástupce potrvají nejméně do roku 2022. O to větší význam mají dotační příležitosti, do kterých bude možné předkládat žádosti už od 15. června 2021:

  • Investice do zemědělských podniků;
  • Zahájení činnosti mladých zemědělců;
  • Zpracování a uvádění na trh zemědělských produktů.

Jak již názvy napovídají, první dva „programy“ jsou určeny zemědělcům.

Z obou programů je možné čerpat dotace na výstavbu/rekonstrukci hospodářských budov, rozšiřování ploch pro rostlinnou výrobu, pořídit mobilní stroje a další. Zemědělci do 40 let mají program jasně stanoven. Který si však má vybrat mladý zemědělec? O radu jsme pořádali Eriku Pospíšilovou, projektovou manažerku Erste Grantika Advisory, a.s

„Pokud je Vám méně než 41 let, prvním rozhodovacím kritériem je délka podnikání. Pokud podnikáte alespoň 1 rok, pak lze žádat pouze v rámci „Investice do zemědělských podniků“. V opačném případě pak hodně bude záviset na projektovém záměru a plánované investici. V takovém případě doporučujeme konzultovat vhodný program s odborníkem.“

Z posledního programu pak mohou čerpat nejen zemědělští podnikatelé, ale i výrobci potravin či krmiv. Podporovány jsou již tradičně nové technologie a stavební úpravy, ale také zařízení pro monitoring kvality, pojízdné i stacionární prodejny, prodejní stánky, e-shopy, čistírny odpadních vod, dopravní prostředky pro rozvoz, investice do skladování.

Všechny tři programy směřují svou podporu projektům realizovaným mimo území hlavního města.

Předkládání žádostí do Programu rozvoje venkova probíhá poněkud odlišně, než u ostatních operačních programů. Požádali jsme tedy Eriku Pospíšilovou o několik postřehů na toto téma.

„Asi prvním velkým rozdílem je, že se žádosti neadministrují přes systém ISKP, ale Portál farmáře. Ten, bohužel, dovoluje přístup do žádosti pouze jedné osobě na straně předkladatele, což může způsobit komplikace například v případě, že osoba, na kterou byly přihlašovací údaje zřízeny, již přestane být z nějakého důvodu v projektu zapojena a své údaje nikomu nepředá. Komplikací je tento fakt rovněž, pokud nepřipravujete žádost sami, ale využíváte některou z odborných agentur.

Na druhou stranu, jako velice dobrý krok v procesu administrace vnímám, že je možné připravit žádost a teprve následně do určité doby (letos je tento termín stanoven na 30. listopadu) doložit potřebné přílohy. Vyřízení mnohých totiž může být časově náročné.
Potenciální žadatele o dotace na zpracování zemědělských produktů bych pak ještě upozornila na fakt, že je nutné dobře posoudit, zda nejen vstupní suroviny, ale i výsledný výrobek odpovídají tvz. Příloze 1. Nicméně, s touto komplikací se potýkají potravináři i například v OP PIK.“

Závěrem bychom měli vysvětlit, proč tvrdíme, že zmiňované programy jsou nadlouho jedinou příležitosti. Jak je uvedeno na stránkách Ministerstva zemědělství, pro dobré zacílení dotační podpory je nutné mít nejprve schválen Strategický rámec Společné zemědělské politiky:

„Aby bylo možno předložit Strategický plán SZP (SP SZP), je nutno mít uzavřený stávající legislativní rámec. Původní termín předložení SP SZP byl do 1. 1. 2020, což se bohužel kvůli zpoždění schvalování legislativy na evropské úrovni nepodařilo zabezpečit. Proto bylo pro roky 2021-2022 stanoveno pro všechny země EU dvouleté přechodné období. Tento krok poskytne Evropské komisi více času na dokončení potřebné legislativy a členským státům následně na dokončení národních strategických dokumentů.“