Evropská unie (EU) si stanovila ambiciózní cíl, že z Evropy bude do roku 2050 první klimaticky neutrální kontinent. Za hlavní zdroj znečištění je označováno vypouštění skleníkových plynů do ovzduší, na kterém má největší podíl průmysl (především energetika) a doprava.
Pokud uvažujete jako firma o obnově své automobilové flotily, nebo jako dopravní podnik plánujete pořídit nové tramvaje, autobusy, máte možnost získat dotace na automobily s alternativním pohonem. Co přesně bude podpořeno a kdy se dozvíte v následujícím textu.
EU si stanovila závazek, aby Evropa do roku 2050 byla prvním klimaticky neutrálním kontinentem. Cílem širšího spektra opatření dle tzv. Zelené dohody pro Evropu je snížit emise skleníkových plynů o min. 55 % v porovnání s úrovní z roku 1990. Nezbytnost naplnění této myšlenky potvrdila nečekaná celosvětová pandemická situace s výraznými dopady na každodenní život obyvatel, nákupní preference, dopravu, využití internetu apod.
Nárůst nákupů přes e-shopy, preference vlastní dopravy před hromadnou, vyšší poptávka po vlastním bydlení mimo města či nákup chalup a chat vyvolává trend zvyšující se dopravy. Dle informací ČTK byl sice počet registrací automobilů v dubnu 2021 nižší téměř o 300 000 oproti roku 2019, nicméně růst počtu automobilů pro osobní přepravu a transport zboží se každoročně zvyšuje.
Snahu o včasné řešení vedoucí k zajištění udržitelnosti planety EU a snížení uhlíkové stopy realizuje prostřednictvím postupně zaváděných regulativů, které na druhou stranu doplňuje také veřejnou podporou. Výrobci automobilů v EU musí např. od roku 2020 začít splňovat přísný limit na vypouštění CO2 (pro rok 2021 je to cca 95 g CO2/km). Při jeho překročení vyplývá pro výrobce povinnost uhradit výraznou pokutu.
V roce 2021+ se ale také nabízí celá řada možností, jak získat na pořízení automobilu splňujícího požadované emisní parametry, či výstavbu samonabíjecí elektrostanice dotace.
Dotační podpora pro firmy
„V roce 2021 očekáváme, že na elektromobil či automobil splňující požadovaný emisní limit, bude možné čerpat z několika dotačních programů. Záleží na typu žadatele.“, uvedl Vratislav Kubík, team leader společnosti Erste Grantika Advisory, a.s. „Pro podnikatele byl vytvořen specializovaný program TRANSCom spadající do Modernizačního fondu. Zřejmě však první šanci předložit žádost nabídne Národní plán obnovy pro urychlení oživení ekonomiky po covidové krizi. V rámci vyjednávání podmínek pro nadcházející období však čekáme na reakci Evropské komise, zda pro podnikatele povolí i podporu vozidel na CNG/LNG. Ve hře je také forma podpory v podobě finančního nástroje. Vše se teprve upřesňuje.“
Elektromobilita byla v minulých letech řešena programem OP PIK – Nízkouhlíkové technologie. Nevýhodou např. v poslední výzvě bylo, že podpora se poskytovala pouze formou „de minimis“, tzn. max. výše pouze 200 tis. EUR, kdy je třeba hlídat čerpání tohoto limitu v rámci propojených podniků za 3 účetní období zpět. Žádné velké projekty tak třeba v roce 2020 nebylo možné předkládat z důvodu vyčerpání limitu pro již realizované dotační projekty v rámci skupiny. Zároveň místem realizace z OP PIK nemohlo být území hl. města Prahy.
Nově s čistou mobilitou počítá také připravovaný OP TAK (nástupce OP PIK, start na začátku roku 2022). OP TAK podle dostupných informací nebude standardně pro projekty na území hl. města Prahy, nicméně již zmiňovaný program TRANSCom by měl projekty v Praze podpořit.
TRANSCom bude zaměřen na modernizaci dopravy v podnikatelském sektoru, zejména na podporu nákupu osobních, užitkových a nákladních silničních vozidel pro podnikání s alternativním pohonem (elektřina, vodík, zatím také i bioCNG/LNG). Vedle pořízení vozidla tento program bude podporovat výstavbu a pořízení neveřejných dobíjecích/čerpacích stanic pro vozidla s alternativním pohonem.
Obce, města, nestátní neziskové organizace
Podpora pořízení automobilů splňujících požadované parametry bude směřovat i do veřejné sféry. „Od 31. 5. 2021 mají obce, kraje, jimi zřizované a zakládané organizace, nestátní neziskové organizace, církve atd. možnost podat žádost o podporu na pořízení automobilu pro účely poskytování sociálních služeb.", uvedl Tomáš Slabý, specialista na veřejný a neziskový sektor.
"Podporovaná vozidla musí být co nejvíce ekologická a musí splňovat stanovené technické parametry. Například pokud by žadatelem byla obec, může získat až 90% dotaci ze způsobilých výdajů projektu, mezi které se řadí i náklady na rekonstrukci nemovitosti pro poskytování sociálních služeb, její vybavení apod.“, upřesnil Tomáš Slabý.
V případě nákupu vozidel pro sociální služby se musí jednat o vozidla na alternativní paliva (CNG/elektro/vodík) nebo o vozidla na konvenční paliva (benzín/diesel), splňující emisní limit 95 g CO2/km.
U vozidel jsou uplatněny následující limity celkových způsobilých výdajů:
- maximální výše celkových způsobilých výdajů pro pořízení automobilu bez dalších úprav je 1 400 000 Kč,
- maximální výše celkových způsobilých výdajů pro pořízení automobilu s úpravou pro převoz osob s omezenou schopností pohybu je 1 700 000 Kč.
Pokud vás zajímají podrobnější informace, zkonzultujte svůj investiční záměr s našimi odborníky a sjednejte si schůzku.