V úterý 22. 3.  2022 zažili projektoví manažeři Erste Grantika Advisory, a.s., dceřiné společnosti České spořitelny opravdu hektický den. Otevřela se totiž výzva na podporu fotovoltaických elektráren z Národního plánu obnovy. Jednalo o jednu z prvních výzev v rámci tohoto programu, která byla navíc již dlouhou dobu očekávána a zájem byl proto značný. Již tento první den (počátek příjmu žádostí byl zahájen ve 13:00) podala Grantika 25 žádostí svých klientů. O své dojmy z tohoto dne se s námi podělil teamleader Vratislav Kubík, který byl pro tuto výzvu zároveň hlavním koordinátorem.

Vráťo, zvládli jste vpravdě úctyhodný výkon, 23 podaných projektů podaných v řádu jednotek hodin není maličkost.

No, to rozhodně není. A rozhodně by to nebylo tak bezproblémové, kdyby náš tým nepracoval jako dobře promazané soukolí. Na rozdíl od mnoha předchozích výzev nebylo totiž možné si žádosti v systému ISKP předchystat, musely se vyplnit přímo po spuštění příjmu. Bylo nutné si proto rozdělit role, část kolegů žádosti připravovala, další je kontrolovali, odsouhlasovali s klienty. Velký podíl na úspěchu měli ovšem i naši obchodní manažeři, kteří byli s klienty téměř soustavně v kontaktu a zajistili včas potřebné podklady.

Vše ale asi neprobíhalo tak hladce, jak se možná neinformovanému může z tvých slov zdát.

To rozhodně ne. Program je nový a mnoho příloh i procesů bylo odlišných, než známe z dřívějška. Například již nestačil prostý výpis z evidence skutečných majitelů. Muselo se jednat o výpis úplný, jehož získání je maličko náročnější. Rovněž bylo novinkou posouzení střetu zájmů ve vedení společností klientů, kdy neexistuje konkrétní metodika a byli jsme odkázáni pouze na příslušný zákon. Nicméně, pouze do výčtu příslušných funkcí. Jinými slovy, zákon sám uvádí podmínky, za kterých někteří veřejní funkcionáři, například starostové, mohou podnikat, nicméně výklad Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) vyzněl tak, že pokud jsou tyto osoby ve vedení firem, neměly by takové firmy žádost podávat, protože by pak ke střetu zájmu z jejich pohledu došlo.

Tak to je sice nepříjemné, ale věřím, že jste si s tím poradili.

To jistě. Mnohem větší adrenalin nastal už ráno, kdy jsme zjistili, že systém ISKP má problém se servery, na které se ukládají dokumenty a proto padá. To zcela pochopitelně na klidu nepřidá. Okamžitě jsme žhavili telefony a vytáčeli své kontakty, které mají na jednotlivých úřadech systém ISKP na starosti. Naštěstí se v pokročilém dopoledni servery zase rozběhly. A to nás ještě v jednu, tedy s počátkem příjmu žádostí, čekal avizovaný krátkodobý výpadek elektřiny, na který jsme však naštěstí byli připraveni.

A pak přišla výzva a vy jste se opravdu rozjeli.

No, tak jednoduché to, bohužel, opět nebylo. V prvních minutách byl systém ISKP natolik přetížen, že založit žádost nás v některých případech stálo i 20 pokusů, během kterých nám opakovaně „padal“, nebyl schopen nás správně přihlásit a vůbec prováděl podobně „zábavné“ kousky.

No, nenudili jste se. A podali jste všechny projekty?

Zdaleka ne. Jednou z povinných příloh je totiž Smlouva (o smlouvě budoucí) o připojení do distribuční soustavy. Její vyřízení však klientům může trvat i více, než dva měsíce, proto máme ještě velkou zásobu projektů, které nebylo možné podat. Ale jejich příprava už nebude tak hektická, mimo jiné i proto, že bude možné si je v systému již předchystat.

Tak tedy hodně štěstí, doufám, že za těchto podmínek stihnete podat všechny projekty, které budete mít nasmlouvány.

Věřím, že ano, i když právě podpisy smluv s distributory ovlivnit nedokážeme. Doufejme, že alokované prostředky pokryjí maximum záměrů našich klientů.