Mnozí podnikatelé si dnes stále více uvědomují, že pokud se chtějí v podnikání udržet, nestačí jen generovat zisk, je také třeba se řídit i zásadami, které sice mohou momentální zisk snižovat, avšak z dlouhodobého hlediska podnik naopak pomohou nejen udržet, ale také jej posunout kupředu. Jednou z takových společností je i uherskobrodský PD PLAST, který, ve spolupráci s poradenskou společností Erste Grantika Advisory, a. s., dotačně podpořil již 5 svých rozvojových projektů a všechny úspěšně. Šestá, zatím poslední žádost o dotaci (cca 5 mil. Kč) byla podána 23. srpna 2023 a je tudíž stále v hodnocení. Věříme však, že si PD PLAST, spol. s r.o. udrží svou 100% úspěšnost a projekt bude schválen.
Tři projekty podané v programovém období 2013 – 2020 jsou již zrealizovány a proplaceny, PD PLAST tak získal dotaci více než 7,5 mil. Kč. Dva z realizovaných projektů, zaměřené na náhradu energeticky neúsporných výrobních technologií, přinesli roční úsporu přesahující 253 MWh elektrické energie a 261 t emisí CO2, tj. zhruba 44 % původní spotřeby. Poslední z projektů byl zaměřen na digitalizaci společnosti.
V energeticky úsporném trendu pak společnost PD PLAST pokračuje i v novém programovacím období, kdy se zapojila do první výzvy Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) zaměřené na úspory energie hned třemi projekty, z nichž dvěma již byla „přiklepnuta“ souhrnná dotace bezmála 9 mil. Kč.
Všechny tři projekty jsou opět zaměřeny na náhradu energeticky úsporných zařízení a po jejich realizaci by společnost PD PLAST měla ročně ušetřit dalších 350 MWh elektrické energie a snížit tak roční emise CO2 o více, než 300 t, úspora tedy dosáhla 43,75 % z původní spotřeby/emisí.


Lukáš Nevěděl
„Spolupracovat na přípravě žádostí o dotaci s panem Sklenářem, ředitelem PD PLASTu, je vždy velice příjemné. Nejen, že je osobně vstřícný, ale rovněž chápe, že příprava podkladů vyžaduje čas a pečlivost a ne vše může poradce zajistit bez součinnosti s klientem. Ať již se jedná o žádosti o dotaci, nebo zprávy z realizace či udržitelnosti, vše, co obdržíme, je připraveno vynikajícím způsobem, takže jakákoliv administrace je vždy rychlá a vyžaduje minimum technických úprav,“ hodnotí dosavadní spolupráci Lukáš Nevěděl, projektový manažer Grantiky, který na všech zmíněných projektech participoval.
Společnost PD PLAST, spol. s r.o. je renomovanou českou společností, která svým zákazníkům nabízí komplexní služby od návrhu řešení přes zajištění vstřikovací formy, přípravu výroby a její realizaci včetně montáže až po skladování a logistiku hotových plastových produktů ke klientům.
Společnost pod původním názvem KASTEK komponenty byla založena v roce 1999 a její výroba byla zpočátku zaměřena na produkty do spotřebitelské sítě. Jednalo se zejména obuvnické komponenty a postupně se přidaly dodávky vstřikovaných dílů do stavebnictví, zbrojního průmyslu a hlavně do průmyslu automobilového a elektrotechnického. Dnes je společnost PD PLAST, spol. s r.o. schopna plnit i ty nejnáročnější požadavky zákazníků.
Od svého vzniku firma prošla dynamickým vývojem. Malá a neznámá firma vyrábějící na zastaralých strojích a zařízeních si vydobyla své místo v náročném konkurenčním prostředí a stala se významným dodavatelem pro celou řadu nejen tuzemských, ale i zahraničních zákazníků. V současnosti se společnost orientuje na automotive, konkrétně výrobu zejména interiérových plastových výlisků pro výrobce automobilů (vyber si) nejen v ČR, ale i v zahraničí.
Jak již bylo řečeno, kromě energeticky úsporných projektů se v žádostech o dotaci zaměřil PD PLAST i na digitalizaci.
Cílem projektu bylo podpořit konkurenceschopnost společnosti využitím trendů v oblasti digitalizace zejména výrobního procesu, procesu prodeje a automatizace výroby. Digitalizace se zaměřila mj. i na pokročilé nevýrobní technologie. Kromě systému pro řízení produktivity výroby tak bylo součástí projektu i posílení SW vývojových nástrojů pro lepší konstrukci plastových produktů, které jsou či budou využívány v připravovaných nových automobilech.
Cílem projektu byla mj. i maximální vizualizace, aby management společnosti měl detailní a on-line přehled nejen o produktivitě ve výrobě, stavu plnění zakázek, ale i o pracovní agendě zaměstnanců, fakturaci a získával tak podklady pro strategické směřování společnosti. Digitalizace přinesla změnu v celém výrobním procesu a výrazně tak podpořila konkurenceschopnost společnosti PD PLAST.
Součástí projektu bylo rovněž pořízení serverů, počítačové sítě a uživatelských stanic pořizovaných s cílem umožnit další rozvoj společnosti s v kontextu náročných očekávání zákazníků.
„Jsme neskutečně vděční za práci, kterou Grantika odvedla. Firmu jsme pořídili v roce 2019 a zdaleka jsme nezačínali jako velká firma etablovaná v automobilovém průmyslu se stabilním výrobním programem, ale začínali jsme jako společnost, která se v krátkém čase, i přes globální problémy, jako byly COVID, válka na Ukrajině, energetická krize či problémy s nedostatkem čipů v automobilovém průmyslu dokázala během 4 let rozrůst z jednoho na dva výrobní závody, z 15 na 150 zaměstnanců a ze 6 vstřikovacích strojů na dnes již 25. Během tohoto růstu při nás Grantika neskutečně stála,“ svěřuje se Petr Sklenář, a dodává: „Realizace projektů v oblasti Úspory energií nám umožnila přečkat velmi složité období na trhu s energiemi, kdy bez realizace těchto projektů bychom se stali nekonkurenceschopnými a jako nová firma na trhu bychom neuspěli. Projekt Digitalizace nám umožnil sledovat výrobu v reálném čase a reagovat na všechny výkyvy s cílem maximalizovat produktivitu ve výrobě. Díky těmto realizovaným projektům jsme dokázali i jako nová firma na trhu přečkat veškeré krize a navzdory nim jsme se dokázali neskutečně růst. Jsme velmi hrdí, že naše díly dnes směřují k renomovaným společnostem, jako koncern Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, ale i Lamborghini či Aston Martin a k dalším.“