Od roku 2025 nastává pro velké společnosti povinnost reportovat nefinanční výsledky z oblasti ESG.
Vzhledem k časové náročnosti je nejvyšší čas analyzovat procesy ve společnosti a připravovat výstupy pro daný report. Včasná analýza pomůže odhalit případná kritická místa a nastavit oblasti pro reporting.
Nefinanční reporting muže být zajímavý i pro firmy, které nemají povinnost ho zveřejňovat. Stále více firem řeší dopady svého podnikání na životní prostředí a budoucnost naší planety jim není lhostejná. Reporting ale dokáže pomoci také s identifikací rizik spojených se změnou klimatu a využít příležitostí, které transformace přináší.
V neposlední řadě bude taková firma připravená a může získat náskok před konkurencí.
Erste Grantika Advisory si je tohoto vědoma, a proto ve spolupráci s Českou spořitelnou nabízí novou službu zahrnující právě ESG poradenství, aby českým firmám tyto povinnosti co nejvíce ulehčila. Abychom tuto službu lépe představili, sešli jsme se se Štefanem Koreněm, který v Grantice působí jako Team Leader ESG.
Štefane, jsi v Grantice poměrně krátce a hned ti připadla úloha vytvořit a úspěšně klientům nabízet novou službu, o které navíc mnoho klientů nemá moc konkrétní povědomí. Jak se ti to daří?
„Věřím, že se nám to daří, protože klimatická krize je téma, které rezonuje ve společnosti a její dopady ovlivňují podnikatelské prostředí. Samozřejmě, je to výzva, ale dává mi smysl v tom, že naše služby mají pozitivní dopad na prostředí, ve kterém žijeme. Navíc, díky možnému propojení se službami České spořitelny a finanční skupiny vůbec, nepřínášíme jen dílčí poradenství, ale jsme schopni nabídnout opravdu komplexní řešení šité klientům na míru zahrnující například i digitální nástroje, financování a dotace.“
To je skvělé. Ale dokázal bys svým potenciálním klientům i nějak jednoduše popsat, co je vlastně ESG poradenství a co jim přinese?
„Naším cílem je být pro klienty jak průvodcem, tak i partnerem, na cestě k udržitelnosti. To znamená poznat konkrétní potřeby a specifika klienta a najít na ně vhodné řešení. Ať již se jedná o analýzu legislativy a prostředí, ve kterém společnost podniká, rizik a příležitostí spojených s oblastí ESG, výpočet uhlíkové stopy, či analýzu dat, která společnosti sbírá a na jejím základě identifikaci příležitostí k rozvoji. Na základě těchto informací klientům pomáháme vytvořit řešení, jak čelit rizikům a využívat příležitostí v oblasti ESG. Následně i přípravu (pro velké společnosti povinného) nefinančního reportu.“
Řekněme, že jsem klient, kterého tato nabídka zaujala, ale chtěl bych vědět, jak konkrétně bude realizace této služby probíhat. Například, zda mám očekávat, že někdo navštíví můj provoz, koho bude potřeba vyzpovídat, jaké dokumenty a materiály si musím připravit?
„Je to přesně, jak říkáš. Prvně navštívíme klienta a jeho provoz. V rámci úvodního setkání s ním projdeme specifika společnosti, zjistíme, jakým způsobem provádí sběr a analýzu dat. Na základě zjištěných výsledků sestavíme projektový tým, kde budou zastoupeni nejen naši odborníci, ale i zástupci klienta zodpovědní za dílčí oblasti. Sběr dat je pro klienty stále dost abstraktní, tak pro příklad určitě budou potřeba faktury za energie, informace o materiálech, se kterými klient pracuje, o odpadech a nakládání s nimi. To je to „E“ z názvu ESG. Zajímat nás budou, pro oblast „S“ a „G“ například i informace o zaměstnancích a způsobu a principech řízení společnosti.“
Sestavíte projektový tým. Jaká bude jeho náplň práce, dá se to alespoň stručně popsat?
„Ze strany klienta to bude především o součinnosti v rámci dodávání relevantních dat a informací o společnosti, z naší strany pak vyhodnocování dat a práci s nimi, přípravy konkrétních doporučení na zlepšení, stanovení klíčových indikátorů a nastavení plánu a strategii směrem k dlouhodobé udržitelnosti společnosti.“
Jak dlouho to zpravidla trvá?
„Záleží to na tom, jak komplexní službu klient potřebuje, ale i na tom, jak velká je společnost, v jakém sektoru podniká. Může to být několik týdnů, ale i měsíců.“
Děkuji, za rozhovor. Snad se nám podařilo problematiku tvým potenciálním klientům přiblížit.